19 January 2010

duit duit..di mana kau duit??


arini dah 19hb..maknanya tinggal 6hari lagi sebelum dapat gaji..perghh..panjang betul perjalanan merentasi masa nie..nie la akibatnya kalau gaji bulan 12 yang masuk awal tue dihabiskan seawal mungkin..pada yang bujang or ada biasiswa papa-mama maybe tak kesah sangat soal nie sebab tanggungjawab mereka hanya memastikan hidup mereka terjaga..tapi pada yang dah berkeluarga..masa2 macam nie la yang akan menentukan sejauh mana kewangan anda stabil!!



ada few tips yang boleh dilakukan..bergantung pada keselesaan (kerelaan sebenarnya) masing-masing..sesapa yang ada tips berguna tue boleh la sama2 share yer..
  1. Kita boleh cut-off Astro klau kita dah dapat coverage tv yang ok..nak buang RM60 sebulan semata-mata untuk berjaga malam selepas penat bekerja adalah sesuatu yang tak berbaloi kan??
  2. Reduce kekerapan bergayut dan kurangkan jumlah topup anda (RM30 ke RM10 sebulan)..hehe
  3. Kurangkan perasaan ingin berjalan-jalan dengan kereta anda..walaupun namanya berjalan, tapi anda tidak menggunakan kaki anda sepenuhnya..better stay @ home atau jalan kaki ke mesjid berdekatan..sihat & berpahala :)
  4. Try reduce bil elektrik anda juga bil air ke tahap minimum..pandai2la tutup suis yang mana tak guna tue..
Ok la..untuk 5minit posting nie, ini saja yang sempat terlintas..mungkin ada lagi yang lebih effective macam earn extra money from Nuffnang  ..tulis e-books dan sebagainya..selamat mencuba!!

No comments: