26 April 2012

Catur Kewangan

1. Bangun tidur pagi nie, terdetik di hati betapa ruginya aku dok bayaq komisyen RM100 dan RM50 untuk agen dan seorang kawan walhal agen tu memang dok kerja kat kompeni yang sewa rumah aku tu dan kawan aku pun actually tak buat apa2 melainkan kalau ada hal2 kecemasan seperti penyewa nak jumpa, nak ambil bil2 saja.

2. Dah la sewa just RM850..bayaq kat bank RM900++..lepas tolak agen dan ‘upah kawan’ tinggai la RM700..jenuh topup tiap2 bulan RM200++..

3. Jadi pikiaq2 kena amik satu ketetapan..dah lama dah asyik rugi padahal ikutkan rumah tu beli tahun 2007..dekat 5tahun dah tp dari segi payment semua still tak stabil..kadang2 rasa macam beban pulak beli rumah sebijik dua nie..

4. Lepas solat semua, kuatkan hati sms agen dan member..terus terang kat depa..walaupun berisiko untuk agen tu tak sambung kontrak rumah yang akan expired lagi 2 bulan dan pasni aku berisiko kena turun ke shah alam untuk manage sendiri rumah tu, untuk long term better aku decide sekarang..

5. Selesai mesej, tunggu respond tapi still senyap, sunyi dan sepi..samada depa dua kalut dengan kerja lain di awal pagi atau pun 2,2 tengah makan hati tak dapat duit kopi free bulan2..huahuahua

6. Lantaklah, bagi aku..kalau kita bergantung pada manusia untuk handle setiap masalah kita (in this case rumah shah alam tu la..) maknanya kita indirectly menyekutukan Allah dengan makhlukNya yang lemah..Nauzubillah

7. Aku serah masa depan rumah tu pada Allah..yang penting untuk hidup mesti berani, jujur, ikhlas, yakin dan terus berusaha..lain2 tu biarlah Allah yang tentukan

8.  Aku bersedia terima kalau keputusan both of them tak memihak pada aku. Takpa lah, I’ll try to get a new start..

9. Mujoqla rumah kat klang ada si dhowi tolong jaga..boleh tarik nafas lega sikit..Cuma sekali sekala bila teringat tunggakan elektrik yang cecah RM1K, bil air, IWK, cukai pintu dan maintenance fees yang aku rasa mau cecah RM5k tu sesak nafas jugak la..

10.Nak buat cemana, dapat penyewa2 yang sungguh ‘mengenang jasa’..sudahlah sewa tak dibayaq, ditinggal pulak kenangan bil2 yang tertunggak. Terima kasih sangat2..huhu

11.Life must go on..no matter how hard it is..hidup tanpa keberanian adalah hidup yang sia2..tapi keberanian tanpa sempadan jugak adalah sia2..chaiyok! chaiyok!

No comments: