19 June 2012

phea

assalamualaikum. dah lama rasanya tak tulis pasai phea. walhal dulu kemain buat blog kunun-kunun nak cerita pasai phea. last-last banyak menyimpang ke lain. siap ada tulis pasai resepi lagi. kegajahnya blog phea tulis pasai resepi..hakhak saat-saat ciwi ada blog sendiri memang boleh membuatkan kita lupa diri!

hari ni phea genap 3tahun 2bulan 19hari..dia kat tadika. dan hari-hari dia akan nangis xmau p tadika. tak kata kat dia. abah dia dulu masa umoq macam dia tengah dok main bola hat diperbuat dari kertas soratkhabaq digulung bulat2 pastu dibalut dengan plastik..memang kreativiti budak2 dulu tidak dapat disangkal *huh! lama xpuji diri sendiri..

dia mula masuk tadika 6bulan lepas..masa tu umoq dia baru 2tahun lebih..tapi chegu taska dia kata dia dah reti baca semua, jadi kalau dok kat taska campoq dengan budak2 lain nanti dia jemu..so depa suggest dok tadika. owner yang sama.

tapi sejak itu lah phea asyik merengek pagi-pagi. kekadang merengek itu menjadi meraung dan melolong! lebih hiba, bila dia tak merengek tapi merintih..sob sob..*meleleh air hidung siot!

nak kata dia tak serasi, time amik petang kemain ceria..siap nyanyi macam2 lagu..lagu 1Malaysia pun ada..lagu "sudah cukup sudaahh" pun ada..cuma masalah tang nak hantaq pepagi..tak tahan oo tengok anak dok teriak lagu tu..serupa kita ni ada anak tapi time nak jaga lempaq bagi orang lain..lagu tu la hati kudus aku berasa..

kalau la apa yang aku aim dulu tercapai, probably aku sanggup ja resign keja gomen ni, dok umah bela anak..tapi disebabkan planning dulu tersangkut, maka nak tak nak kena keras hati mai keja..

ada kawan kata, "elok antaq anak kat tadika hat tak paksa dia belajaq sangat..nak main ka nak masuk kelas ka terpulang kedia.." memang betoi, tapi aku nampak dua benda: 

satu. dia akan jadi manja sgt bila asyik turut kata dia..esok2 aku jugak susah..

kedua. tadika hat aku berkenan tu jauh..memang la sehala dengan opis aku tapi untuk bawak phea travel 30minit tiap2 pagi macam nak kesian ja kat dia..letih oo..

tapi..nak biaq dia teriak pepagi pun macam satu penderaan jugak aku rasa..dan no wonder phea mcm nak lepas geram petang2 sebab dia akan buat perangai, aku cakap pun kadang2 dia buat tak reti..seolah2 dia nak kata "haaa..hangpa pandai antaq aku p tempat aku tak suka, la ni aku nak revenge!.." huhu..macam transformer plak!

entahlah..nak mai keja pun hati tak senang bila teringat anak dok teriak lagu tu..

6 comments:

zul said...

kami pun tgh mhitung hari nak tgk mek 2 teriak...26 ni start tukaq pengasuh...

mama aryan said...

salam..sama la kita,mula2 buat blog kunun2 utk anak,la ni cerita mak yg lebih..

abahsofea said...

eika antaq masuk taska uum plak ka niza?

abahsofea said...

waalaikumussalam mama aryan..haha tapi pikiaq2 balik..kira ok la blog nama abahsofea, cerita pasai abah dia la hat banyak punn :)

Deq's Qienz said...

tak kot cik syidi..coz semua tuh bukan link..kmarin cik as gtau yg maqin blog gelong..hehee..kmrin jew, arini dah ok dahh..hehee

abahsofea said...

oo..patut la hat As publish pun tinggai header ja..mujoq xjadi kat blog ni..alhamdulillah :)