21 June 2012

majuk!

assalamualaikum. kekadang aku hangin jugak satu badan dari ubun-ubun sampai hujung kuku jari kaki. hangin dengan phea. balik keja penat-penat, drive jauh-jauh balik umah dia buli aku lagi..siap order nak p tesco la nak main playground kat mcdonalds pacific la padahal depan umah aku terbentang bapak playground lagi!

sekali-sekala aku potpetpotpet dia protes..siap amik pensel lukis orang kat dinding lagi. dah ghupe gua zaman neolitik dah rumah aku. huhu.

kekadang tu, dia siap jeling-jeling dengan ekoq mata lagi bila aku tegoq dia..pastu setengah hari memang dia buat donno ja kat aku..aku cakap apa pun dia buat tak tau ja..aku tengok dia kecik besaq kecik besaq ja..haha

tapi..bila kenang-kenang balik, aku dulu pun pernah susahkan hati mak ayah aku. hati mak aku je kot..

ada sekali tu, aku balik rumah dah tengahari..ralit main bola dari pagi sampai nak masuk zohor..liga kampung la katakan..sampai rumah, mak aku berletiaq tak mau-mau..hati aku keciwa. main bola je kot. marah serupa aku curi tshirt jiran sebelah rumah.

menyebai. aku lari deras-deras sambil menyeka air mata yang berguguran. siap fikir bukan-bukan..mungkin aku ni anak angkat sebab tu mak tak sayang aku..siap bermonolog dalam hati lagi. huss merapu betul masa tu..

tapi lari pun tak jauh pun. belakang rumah ja. tapi dek kerana aku comel dan masa tu ayah menternak semak, jadi kedudukan aku agak terlindung dari pandangan dan pencarian "musuh"..*berangan main kombat plak

dalam pada tu, matahari dah tegak ataih pala..rasanya dekat 2jam aku sembunyi tepi semak tu..pastu dengaq mak kata kat ayah "..mana la idi ni pi..pi la cari dia sat, kot dia lari p dok kat padang bola kot.."

hati dah berbunga..memang confirm aku anak mak. bukan anak angkat macamana hati aku berdrama..sebab mak dah risau bila aku hilang..

tiba-tiba aku dengaq ayah jawab dengan sangat kool "..ala, biaq p la kalau dia nak lari pun..tak balik pun tak pa..dah letih satgi reti la nak balik.."

sob-sob..air mata sudah mula memenuhi takungan lubang hidung. menjadi hingus yang mengetatkan saluran pernafasan. gamak ayah..huhu

last-last adik aku jumpa..teruih dia menjerit "..mak, abang idi ada kat sini.."

maka kantoi la aku..dan kekantoian itu menyebabkan aku lapar lalu masuk rumah untuk makan nasik..

mak tak cakap apa..dia tengok ja kelaku aku sambil senyum..

ayah plak purak-purak baca paper..pastu teruih dia masuk bilik & tidoq..

petang tu, ayah ajak aku naik moto..ronda-ronda..maka hilang sudah merajuk aku!

haha..bapak huduh perangai! tapi bila kenang balik, itulah hati seorang ibu :)

p/s: mak kata, memang dari kecik aku ni feveret bab-bab lari dari rumah ni..asai kena marah ja lari dari rumah..tapi dulu masa kecik lari pi rumah pengasuh je la..selang 6,7rumah dari rumah mak..

10 comments:

Mama Eika said...

ha elok lari umah...jgn phea ikut pranagi 2 sudah...satg jenuh cari ank dara segak plak tuh....ramai yg mau 2...

Anonymous said...

Alahai..cumil ja abah main aci nyorok. :)

abahsofea said...

niza: phea lain..dia kalau merajuk nak p tesco ja..haha

abahsofea said...

anonymous: rasanya kalau tak nyorok pun saya memang chumil kot..huahuahua

mama qhayra said...

Macam cik qhayra la pragai dia..nper ek??kdg2 kin pon penat nk layan mek tuh..depa nk adeq kot noh..hahaaa

abahsofea said...

haha..ramai dah hat dok bagi TEORI tu Qienz..tapi dok bayang, mo kata buleh adik pun dia still buat perangai lagu nie pakai mai reja baju tak seterika laaa..haha

Deq's Qienz said...

hahahaa..rasa tak kot..skg nih dia busan duk sorang² tau..mcm qhayra la..papa dia rajin melayan..kalo tak layan skali jew bebai tak padan..rasanya bley pakai teori tuh, tp kin nih xdak rezeki lagi..duk tgu gak brita gumbira tuhh..hehee

abahsofea said...

usaha tangga kejayaan Qienz..chaiyokk chaiyokk

gadisworld said...

abah phea nak majuk pun dekat2 jer..mana ada thrill...he..he..

abahsofea said...

masa tu ingat tempat hat senang nak balik makan dengan tidoq ja As..haha