12 July 2012

pahit manis kehidupan :)

assalamualaikum. rasanya sepanjang kerja, tahun nie la aku apply cuti paling kerap. memang ramai yang perasan..ikutkan, baru habis separuh perjalanan 2012, cuti pun tinggal ciput..especially lepas apply utk wedding bulan sebelas nih! hoh..adakah aku kawen lagi? atau bapakku yang kawen lagi?

memang apa yang jadi tahun nie banyak yang unexpected..banyak urusan yang menguji kesabaran, kebolehan menyusun jadual dan mengadjust setting palotak agar tidak biol sebelum masanya..haha

ujian-ujian yang mai menjengah boleh tahan hebatnya..cuma alhamdulillah, aku masih percaya yang Allah datangkan ujian sesuai dengan kemampuan..dan aku juga percaya Allah turunkan ujian beserta jalan penyelesaian..

it is proven! apa yang aku tengok, kalau kita sabar, dan tak sesekali lupakan Allah, insyaAllah yang pahit akan manis akhirnya..alaaa macam lagu ukays tu..

benda-benda yang aku rasa dah tak ble nak handle, akhirnya satu satu dapat diselesaikan..pening memang pening..sesak jiwa raga Allah yang tau cuma bila benda-benda cenggitu dapat disetelkan, maka satu nikmat yang tiada tolok bandingnya dapat dirasa..feel dia memang lain beb!

dan bila ditengok balik 10 azam atau personal target aku this year, dah separuh jugak terlaksana..Alhamdulillah

cuma, bagi aku, kesusahan atau kesenangan, semua itu ujian..malah diuji dengan kesenangan dan kenikmatan lebih bahaya berbanding dengan kesusahan..sebab manusia selalunya ingat Allah masa susah je kan? jarang la kita syok-syok enjoy..cuti-cuti malaysia tapi dalam hati asyik teringat Allah..kalau ada pun bukan aku la..sebab iman aku senipis kulit bawang..masyaAllah..

seronok bila kenang-kenang balik cabaran dan hasil yang dapat dituai..cuma apa yang kena buat la ni, kena listkan balik hutang piutang yang berjebah tu, kena manage balik financial yang kian kritikal..kena pikiaq2 plan untuk setelkan at least 20% bebanan tu dalam masa setahun dua nie..

dah la tak dak side income, harap nak rolling duit memang jenuh rolling la.. pasai tu la sekali sekala dengan aku sekali tergulung..terguling..terbelit..haha so far, lepas 4tahun balik kedah, tak nampak lagi jalan untuk buat cemana yang dah buat di shah alam dulu..

rindu pulak life di shah alam..tapi kat shah alam, aku takdak phea utk bawak jalan-jalan :)

4 comments:

zul said...

xpa la utang bejebah pun nampak hasilnya...ada gak harta benda...xdak duit bulih juai...

abahsofea said...

belum nampak hasil lagi Niza..dok belajaq bertatih2 ni..banyak rebah dari berjalan..

Anonymous said...

Thanks for sharing Syidi. PEringatan untuk diri..ingatlah Allah walau susah dan senang. Memang betul..kita hanya akan ingat Allah bila susah. Astaghfirullah..

-Ky-

abahsofea said...

sama2 KY :)

hablum minallah hablum minannas..