21 November 2012

keja gomen

assalamualaikum..
 
hmm..aku perasan sejak aku join gomen lebih kurang 4 tahun lepas, keja gomen nie ada lain macam sikit feel dia..tapi sejujurnya aku rasa keja gomen di malaysia ni yang paling untung kalau tengok dari segi bebanan kerja, gaji dan juga faedah-faedah sebagai penjawat awam (workload, pay out and remunerations)..

memanglah, kadang-kadang kerja mai bertimbun-timbun sampai tak panggung kepala tapi from positive side, apalah sangat kerja menimbun sekali atau dua kali sebulan..hari-hari lain tu kebanyakannya paling-paling maksima pun 4-5jam ja..itu pun gear sederhana ja..kalau betul-betul top speed tu rasanya 2,3 jam dah siap kerja kot..the rest is yours..

pandai-pandai la nak buat apa..nak makan keropok ka, main game ka, layan fesbuk ka, jual kain pasang ka, ngorat awek ka..atau mungkin amik kesempatan nak baca buku atau apa-apa laman yang bermanafaat dan menambahkan pengetahuan..

tapi..orang lain mungkin tak sama mcm aku rasa kot..ini just personal opinion..although dipertanggungjawabkan untuk few AJKs tapi still rasa feel 'sibuk' tu tak sama macam di umw dulu..mujur la dah start training 'mode gomen' masa di dxn dulu..so tak la culture shock sangat..hah hah hah

apa pun..syukur dengan 'kemudahan' nie..cuma kadang-kadang insaf aku bila tengok orang yang berpanas berhujan mencari sekupang dua untuk dibagi makan anak bini..depa jauh lebih baik dari aku..ini pun personal opinion jugak..

No comments: