10 May 2012

Telemovie: Kau Sangkut Aku Tersangkut!

Baru-baru ni try approach bank on loan..tunggu dengan penuh kondifen pasai dah ada pengalaman dengan previous loan + income better..lagipun takdak outstanding installment kat bank..kira bayar cantek la..

Semalam, disebabkan ‘terpaksa’ cuti pasai cik phea meragam tak mau p tadika (baru umo 3tahun je kot..isk..) so terpaksa la mengheret beliau ke tangga bank..jumpa officer sambil buat2 muka kacak ala aaron aziz “cik zul..koi hemsem nampak..cemana agaknya permohonan loan saya??..”

“ada masalah sket..sangkut dekat payment kereta..”

- sunyi sepi tanpa bunyi cengkerik -

“tapi saya dah bayar advance sebulan” (muka sebek macam budak tak dapat eskerim)

‘ni haa..sangkut ni..’ sambil telunjuk beliau menunjal2 kertas

Nahhh..hambik hang! Keta hat member sambung bayaq rupanya..padan muka nak sgt bagi org hat sememenya kena blacklist sambung bayaq..kan dengan aku sekali sangkut!

(pasrah)

“abis tu?? takkan takdak cara lain? kira adik beradik ka? saudara seagama ka?? (OK hat ni aku tambah..)

Kena cari guarantor la..suruh la bini jadi guarantor

Dengan sepantas kilat, aku sms bini “err..sayang dah makan?? rindu la..” (uwekk..hat ni pun aku tambahh..haha)

Aku msg suruh siapkan semua dokumen, cakap lagi 15minit nak p ambik..kejam kan?

Dah ambik dokumen kat anak bukit, terus menekan minyak ke aloq setaq balik..antaq semua dokumen

‘err..harap2 kali nie smooth la ye encik zul..cantik tali leher tu..’’ 

---------------------------------------------------------------------------------
Pagi nie..dia tepon cakap “ada cara lain tak klau still sangkut??..”

demit!

Arghhh..susahnya kalau ada masalah dengan payment bulan2 nie..abeh sangkut hal2 lain!

Moral of the story: buat baik biaq pada org yang baik..klau kena kat org yang tak berapa baik, sunggoh naya..serabut perut aih!

4 comments:

dz said...

kalau payment keta tak cantik mmg payah buat loan eh? aiyark~

SkinZainol said...

buat baik berpada-pada, buat jahat jangan langsung.

cara lain ialah p cari member suh dia setelkanbayaran keta hat sangkut tu, pastu ajak dia p tukaq nama...kih kih kih

qaseh_fariza said...

tetiba rase hati berbunga2 baca n3 syidi yg ni...sweet je di sesetengah ayat..hohohoho. Alhamdulillah

abahsofea said...

DZ: Entah ler..gamaknya kot..rasanya bank tengok semua installment kita kat bank kot..mujoq dia tak usha PTPTN..huhu

Skinz: sunggoh aih..tp dia blacklisted dengan bank..mana ble buat loan..itu la yg ble bg dia sambung bayaq tu..kesian..

QFariza: percayalah..ayat2 tersebut tidak pernah dilafazkan..huahuahua